voor wie?

Bij welke klachten?

Met behulp van leefstijl interventies is het mogelijk om de onderliggende oorzaak van jouw klachten bij de wortel aan te pakken. Hierdoor zal je algemene gezondheid verbeteren, ook op de lange termijn. Voorbeelden van lichamelijke en psychische klachten die verbeterd kunnen worden door middel van leefstijl interventies, zijn de volgende:

far|fa-check-square|
auto-immuun gerelateerde aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, MS
far|fa-check-square|

chronische en/of onbegrepen klachten, waar een arts of specialist niet bij kan helpen

far|fa-check-square|

darmklachten en spijsverteringsproblemen zoals opgeblazen gevoel, obstipatie, chronische diarree, parasieten, prikkelbaar darmsyndroom en ontstekingen zoals Crohn

far|fa-check-square|

depressie en depressieve gevoelens, neerslachtigheid, angst

far|fa-check-square|

geheugenproblemen, vergeetachtigheid, watten in je hoofd / brainfog, en neurodegeneratieve aandoeningen (recent vastgestelde Alzheimer, Parkinson, vasculaire dementie)

far|fa-check-square|
gewrichts- en botproblemen zoals artrose, artritis en osteoporose
far|fa-check-square|

hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, cholesterolproblemen / medicatie, slechte bloedcirculatie

far|fa-check-square|

herstel van infecties en het gebruik van antibiotica

far|fa-check-square|

hormonale klachten bij mannen zoals laag testosteron, borstvorming (gynecomastie), algemene zwakheid

far|fa-check-square|

hormonale klachten bij vrouwen zoals premenstrueel syndroom (PMS), overgangsklachten, PCOS, menstruatieproblemen

far|fa-check-square|

huidproblemen zoals psoriasis, eczeem, acné

far|fa-check-square|

hyperactiviteit en concentratieproblemen (ADHD)

far|fa-check-square|

leverproblemen, leververvetting (NAFLD), jeuk

far|fa-check-square|

maagklachten zoals brandend maagzuur en reflux

far|fa-check-square|

metabole dysfunctie zoals suikerziekte (diabetes mellitus type 2), metabool syndroom en insuline resistentie

far|fa-check-square|

migraine en hoofdpijn

far|fa-check-square|

overgewicht (obesitas) of ondergewicht

far|fa-check-square|

problemen met het zicht, zoals macula degeneratie en staar

far|fa-check-square|

schildklierproblemen (vermoeidheid, altijd koud, somber, traag, stoelgang- en gewichtsproblemen)

far|fa-check-square|

slaapproblemen

far|fa-check-square|

spier- en gewrichtsklachten, kramp, reumatische klachten, fibromyalgie

far|fa-check-square|

stress (burn-out klachten)

far|fa-check-square|

verminderde of lage weerstand, vaak verkouden, koortslip of andere infecties

far|fa-check-square|

vermoeidheid, chronische vermoeidheid, ME, CVS, weinig energie

far|fa-check-square|

voedselintoleranties (allergieën, hooikoorts klachten of andere “auto-immuun” reacties)

far|fa-check-square|

vruchtbaarheidsproblemen of bijvoorbeeld het voorbereiden op een zwangerschap (vrouw en man)

“Optimaliseer je gezondheid radicaal door biohacking”

Preventie

Het voorkomen van chronische aandoeningen en bevorderen van gezondheid zou daarentegen een nog prominentere rol moeten spelen dan het genezen van chronische aandoeningen. Wellicht dat bepaalde chronische aandoeningen vaker dan gemiddeld voorkomen binnen jouw familie? Ben je ongerust dat dit ook jou gaat overkomen?

Alhoewel vaak een link wordt gelegd met familiaire “genetische afwijkingen” die de oorzaak zouden zijn van een verhoogde kans op een bepaalde chronische aandoening, is dit niet correct. In werkelijkheid hebben je genen vrij weinig impact op het ontwikkelen  van een chronische aandoening en het beloop daarvan. Onze biologie is veel te complex om afhankelijk te zijn van alleen onze genetische opmaak. De overgrote meerderheid van deze aandoeningen wordt veroorzaakt door omgevings- en leefstijlfactoren, ook wel bekend als het zogenaamde exposoom (1).

Om een voorbeeld te geven: genetische factoren spelen bij de verhoogde kans op het ontwikkelen van kanker voor maar 5% van de gevallen een rol (2). Leefstijlfactoren daarentegen spelen een zeer belangrijke rol bij de kans op het ontwikkelen van kanker, zoals bijvoorbeeld dieet (35%), roken (30%), overgewicht (14 – 20%), infecties (15 – 20%) en alcohol (5%). Dit is ook het geval bij het ontwikkelen van andere welvaartsziekten, zoals diabetes mellitus type 2 (3) en hart- en vaatziekten (4).

Het aanpassen van je leefstijl kan de kans dat je überhaupt op de lange termijn een chronische aandoening ontwikkelt, dus enorm verkleinen (5). Preventie is dus de beste investering in je gezondheid die je kunt maken.

Optimaliseer je gezondheid

Daarnaast kunnen leefstijl interventies je prestaties verbeteren, zowel fysiek als mentaal. Dus wil je beschikken over een onuitputbare bron van energie, een heldere geest, een ijzersterk libido, emotionele balans en een fit lichaam? Wil je de beste versie van jezelf zijn? Maak dan een afspraak voor een consult bij Doctor Carnivoor, om je gezondheid radicaal te optimaliseren door het toepassen van biohacking en leefstijlaanpassingen. Bekijk de tarieven.

Referenties:

(1)   Rappaport, SM. Genetic Factors Are Not the Major Causes of Chronic Diseases. PLoS One. 2016; 11(4): e0154387.

(2)   Anand, P., et al. Cancer is a preventable disease that requires major lifestyle changes. Pharmaceutical Research.2008;25(9):2097-116.

(3)   Schnurr, TM., et al. Obesity, unfavourable lifestyle and genetic risk of type 2 diabetes: a case-cohort study. Diabetologia. 2020; doi: 10.1007/s00125.

(4)   Doughty KN, et al. Lifestyle Medicine and the Management of Cardiovascular Disease. Curr Cardiol Rep. 2017; 19(11):116

(5)   Rippe, JM. Lifestyle Medicine: The Health Promoting Power of Daily Habits and Practices. Am J Lifestyle Med. 2018; 12(6): 499–512.

contact

Dr. Richard de Boer
Het Zuid 43a
9203 TB Drachten

InfORMATIE