Carnivoordieet – deel 3

21 aug 2020

leestijd: 5 minuten

Wat is het wetenschappelijk bewijs voor het carnivoordieet?

Dit is simpelweg een te breed onderwerp om in dit blog te bespreken. Echter, er is bewijs verzameld, afkomstig van duizenden mensen die dit eetpatroon volgen, dat je met het carnivoordieet veel gewicht (lichaamsvet) kan verliezen en je spiermassa kan behouden. Wie wil dat nu niet? Daarnaast is het in staat om de klachten die gerelateerd zijn aan auto-immuun ziekten substantieel te verminderen, of deze aandoeningen zelfs om te keren. Om de gezondheidsvoordelen van het carnivoordieet te leren waarderen, beveel ik je aan om een kijkje te nemen op meatrx.com. En/of check één van de links naar publicaties over de gezondheidsvoordelen van het dieet onderaan deze blog.

Doctor Carnivoor - carnivoordieet - tijger leeuw

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een carnivoordieet?

Een van de meest beschreven voordelen van een carnivoordieet is gewichtsverlies. We weten allemaal dat overgewicht (obesitas) een oorzaak kan zijn van een chronische “laag-gradige ontsteking”. Gewichtsverlies heeft vrijwel altijd een positief effect op ontstekingsmakers, insuline gevoeligheid, bloeddruk en de algemene gezondheid. Dierlijke voeding is rijk aan essentiële voedingsstoffen en ze werken verzadigend. Dit betekent dat het gemakkelijker wordt om gewicht te verliezen ZONDER honger te lijden en daarnaast, in vergelijking met andere diëten, veel meer essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen die gemakkelijk door het lichaam zijn op te nemen. Daarentegen bevat plantaardig voedsel vaak veel “anti-nutriënten”, die de biologische beschikbaarheid van de mineralen en vitaminen in de planten juist sterk vermindert.

Check wederom meatrx.com om de gezondheidsvoordelen van het carnivoordieet te leren waarderen. Op de website vind je een gigantische hoeveelheid aan getuigenissen, afkomstig van mensen die een carnivoordieet volgen en sindsdien een enorme verbetering in hun gezondheid hebben ervaren. Naast gewichtsverlies, zijn andere voordelen van het carnivoordieet een radicale verbetering in energielevel, metabole flexibiliteit, geestelijke gemoedstoestand, libido en chronische aandoeningen zoals auto-immuunziekten, artritis, en bijvoorbeeld fibromyalgie. Het carnivoordieet kan een leefstijlaanpassing zijn die werkelijk een enorme impact kan hebben op je gezondheid! Lijkt het je iets om te proberen? Wat eet je nu zoal met een carnivoordieet?

Doctor Carnivoor - carnivoordieet - voedselpyramide

Wat kan je eten met een carnivoordieet?

In de meest basale vorm bestaat het carnivoordieet uit het eten van alleen maar vlees en geen planten. Deze manier van eten heeft al enorm veel mensen geholpen met het oplossen van gezondheidsklachten. Je zou het carnivoordieet echter verder kunnen optimaliseren, door verschillende typen dierlijke voeding toe te voegen. Met name orgaanvlees heeft een superieur voedingsstoffenprofiel. Bijkomend voordeel van meer variatie in het dieet, is dat het gemakkelijker wordt om vol te houden.

Dit zogenaamde “nose-to-tail” carnivoordieet sluit ook beter aan bij onze evolutionaire oorsprong. Onze verre voorouders zouden, na een succesvolle jacht, het gehele dier hebben opgegeten en niet alleen het vlees. Hiervoor is veel bewijs terug te vinden in antropologisch onderzoek. Check daarvoor het werk van Vilhjalmur Stefansson: “Fat of the Land”.

Een “nose-to-tail” carnivoordieet bevat hoge kwaliteit rood vlees (dat bij voorkeur afkomstig is van gras-gevoerde dieren), maar ook orgaanvlees en bindweefsel (goede bron van collageen). Daarnaast dien je rekening te houden met de ratio tussen vet en eiwit in het dieet en spelen electrolyten, zoals natrium, kalium, magnesium en calcium ook een belangrijke rol (zie figuur).

Afgezien van orgaanvlees, bestaat dierlijke voeding over het algemeen uit de vette stukken rood vlees (zoals ribeye steak, chuckeye steak, Côte du boeuf en entrecote), gehakt, vis en zeevruchten (zoals vette vis, zalmeitjes, garnalen, krab/kreeft en oesters), vet afkomstig van dieren (zoals ossewit, reuzel, ghee en roomboter), eieren, en voor sommige mensen ook melkproducten.

Samengevat: de voordelen van een carnivoordieet

  • Een vrij simpel dieet. Kort gezegd: eet vlees tot verzadiging!
  • Perfect dieet voor gewichtsverlies. En zonder honger te lijden.
  • Het carnivoordieet verbetert radicaal je energielevel, metabole flexibiliteit, geestelijke gemoedstoestand en het libido.
  • Het carnivoordieet is in staat om de klachten die gerelateerd zijn aan auto-immuunziekten substantieel te verminderen, of deze aandoeningen zelfs om te keren.

Ik hoop dat het lezen van de carnivoorblogposts nuttig zijn geweest. Er is nog zoveel niet in detail besproken, dus ik hoop je snel weer terug te zien op de website voor het lezen van een nieuwe blog met informatie over het carnivoordieet. Je kan natuurlijk ook contact opnemen voor het maken van een afspraak bij Doctor Carnivoor, om je te laten begeleiden op je pad naar optimale gezondheid!

contact

Dr. Richard de Boer
Het Zuid 43a
9203 TB Drachten

InfORMATIE