Carnivoordieet – deel 2

6 jul 2020

leestijd: 6 minuten

Is het carnivoordieet veilig?

Indien je deel 1 van het carnivoordieet nog niet hebt bekeken, wil ik je aanraden om eerst die blog te lezen. Klik daarvoor hier.

Er zullen waarschijnlijk veel vragen bij je rijzen:

  • Moet ik geen groenten en fruit eten om mijn vitaminen en mineralen binnen te krijgen?
  • Krijg ik geen scheurbuik door een gebrek aan vitamine C, als ik alleen maar vlees eet?
  • Zijn al die eiwitten niet schadelijk voor mijn nieren?
  • Heb ik geen vezels nodig voor mijn stoelgang?
  • Was het niet zo dat teveel vlees eten geassocieerd is met darmkanker en hart- en vaatziekten?

Heel begrijpelijk dat je deze vragen stelt. Ook ik had veel vragen over mogelijke nadelige gezondheidseffecten van een carnivoor dieet. En ik kwam erachter dat alle bovenstaande claims niet waar zijn. Wellicht had je niet verwacht dat dierlijke voeding wel degelijk vitamine C bevat. Het is zelfs beschreven dat vers vlees in staat is om scheurbuik te voorkomen (zie link: https://www.amazon.com/Voyage-Discovery-Antarctic-Expedition-1901-1904/dp/0815410794 . Dus wees gerust, het eten van dierlijk voedsel, in het bijzonderder het zogenaamde “nose-to-tail” (oftewel kop-tot-staart) carnivoordieet, levert meer dan voldoende vitamine C. Ook tast het niet je nieren, hart of lever aan. Nog sterker zelfs, het “nose-to-tail” carnivoordieet zal je alleen maar gezonder en sterker maken.

Doctor Carnivoor - carnivoordieet deel 2 - tijger en jong

Dat het carnivoordieet veilig is heeft niet alleen te maken met WAT je eet, maar zeker ook met wat je NIET EET, namelijk plantaardig voedsel. Na veel research te hebben verricht naar de invloed van plantaardige voeding op onze gezondheid, was het een schok om erachter te komen dat plantaardig voedsel de oorzaak kan zijn van een verscheidenheid aan chronische “Westerse” aandoeningen. Planten bevatten zogenaamde fytochemicaliën. Voorbeelden hiervan zijn alkaloïden, lectinen, oxalaten, phytoalexinen, polyfenolen, tanninen en glycosiden. Dit zijn natuurlijke toxinen, aangemaakt door de planten in reactie op een aanval van bacteriën, schimmels, insecten of andere dieren. Waarschijnlijk is dit onbekend voor je, maar 99,99% van de pesticiden die de mens via voeding binnen krijgt, is afkomstig van natuurlijke pesticiden uit de plant zelf !
In tegenstelling tot dieren, die kunnen wegrennen, bijten en/of andere mechanismen hebben ontwikkeld om te voorkomen dat ze worden opgegeten door hun natuurlijke vijand, staan planten in de grond en kunnen niet vechten of vluchten. Vandaar dat planten in de loop van miljoenen jaren andere mechanismen hebben ontwikkeld om te voorkomen dat ze uitsterven. Planten willen namelijk, net als dieren, overleven. Wellicht dat jij van broccoli of spinazie houdt, maar reken er niet op dat dit omgekeerd is; de broccoli of spinazie plant heeft niet het beste voor met je gezondheid! Planten gebruiken chemische oorlogsvoering om dieren die hun willen eten af te schrikken.

Doctor Carnivoor - carnivoordieet - rood vlees

Om het nog erger te maken: sinds de industriële revolutie, zijn we plantaardig voedsel gaan bewerken en daarmee is de concentratie aan planttoxinen in de voedingsproducten – die een aanzienlijk deel van ons dieet vormen – zoals meel en plantaardige oliën, alleen maar toegenomen.

Er is echter geen enkel bewijs dat aantoont dat mensen plantaardig voedsel nodig zouden hebben. Om optimaal te functioneren hebben we eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen nodig. Dierlijk voedsel bevat al deze essentiële voedingsstoffen en de concentratie en ratio’s van deze essentiële nutriënten is ook nog eens superieur ten opzicht van plantaardig voedsel! Daarnaast bevat dierlijk voedsel veel voedingsstoffen (zogenaamde zoo nutriënten), die onmogelijk in adequate hoeveelheden te verkrijgen zijn met een plantaardig dieet, zoals vitamine B12, vitamine B2, vitamine K2, creatine, carnitine, carnosine, choline, taurine, anserine, en andere unieke peptiden. Het meeste plantaardige voedsel heeft verre van een compleet nutriënten profiel. Daarnaast is de biologische beschikbaarheid van de vitaminen en mineralen die zich in plantaardig voedsel bevinden minder, ten opzichte van dierlijke voeding. Dit heeft deels te maken met de “anti-nutriënten”, zoals bijvoorbeeld oxalaten en fytinezuur, die de opneembaarheid van essentiële mineralen zoals zink, ijzer en magnesium sterk vermindert. Waarom wou je ook alweer planten eten?

Samengevat: is het carnivoordieet veilig?

  • Het carnivoordieet bevat unieke (zoo)nutriënten, die noodzakelijk zijn voor een optimale gezondheid. Deze voedingsstoffen zijn (bijna) niet aanwezig in plantaardig voedsel.
  • De biologische beschikbaarheid van vitaminen en mineralen in plantaardig voedsel is lager ten opzichte van dierlijke voeding.
  • Plantaardige voeding bevat “anti-nutriënten”, die de opneembaarheid van vitaminen en mineralen sterk vermindert.
  • Het carnivoordieet maakt je gezond en sterk

In het volgende blog zal ik uitleggen wat je nu zoal eet als carnivoor en wat de gezondheidsvoordelen van het dieet zijn.

contact

Dr. Richard de Boer
Het Zuid 43a
9203 TB Drachten

InfORMATIE